Snelle modemerken - Grote problemen voor de economie en het milieu

kinderkleding

Snelle modemerken - Grote problemen voor de economie en het milieu

Mode-industrie is over het algemeen de benaming die wordt gegeven aan de gehele sector van een land die niet alleen gespecialiseerde boetieks omvat, maar ook gespecialiseerde industrieën, technische zendingen, gespecialiseerde distributie-eenheden en gespecialiseerd personeel die modeartikelen vervaardigen, leveren en verkopen. Het is de grootste markt waarop produkten en diensten worden verhandeld. In zekere zin kan worden gezegd dat zij de spiegel is van de economische vooruitgang van elk land. Sinds het begin van de jaren negentig is de waarde van de mode-industrie in Amerika exponentieel toegenomen, wat tot uiting komt in het aantal boetieks, warenhuizen, toeristische attracties, kledingfabrikanten, kledingaanbieders, alsmede aanverwante industrieën die in de Verenigde Staten floreren. Elk jaar worden er modeshows en modeweken gehouden in het hele land en over de hele wereld.

fashion

De snelste modetrend is waarschijnlijk "fast fashion". Modewinkels en detailhandelaren kopen de meest trendy en goedkoopste kledingstukken, accessoires en kant-en-klare kleding uit China, India, Frankrijk, Italië, Korea en andere landen, en verkopen deze aan de detailhandel tegen de laagst mogelijke prijzen. In sommige gevallen importeren deze detailhandelaren de producten zelfs zelf uit China om ze vervolgens door te verkopen aan Amerikaanse consumenten. Dit snelgroeiende bedrijfsmodel wordt steeds populairder bij zowel kleine bedrijven als grote ondernemingen en heeft zelfs het punt bereikt waarop de grootste modebedrijven hun eigen producten beginnen te fabriceren.

Helaas begint de snelle expansie van de mode-industrie in de Verenigde Staten, zoals veel economische deskundigen al jaren voorspellen, allerlei negatieve gevolgen te hebben voor de economie, en met name voor het milieu. Ten eerste zijn de snelste modemerken vaak degenen die de grootste hoeveelheden afval produceren, omdat veel van de materialen die bij de productie van deze snelle modemerken worden gebruikt, ofwel in sweatshops worden gemaakt, ofwel op een andere manier een grote hoeveelheid afval veroorzaken wanneer ze worden gemaakt. Ten tweede heeft de expansie van de mode-industrie ook een negatieve invloed op het milieu in het land. Veel van de producten van de grootste modemerken bevatten gevaarlijke chemicaliën, zoals lood, die een negatief effect hebben op de gezondheid van de mens. Tenslotte kopen veel consumenten de producten van een van de fast fashion merken niet vanwege de kwaliteit die zij in die producten terugvinden, maar omdat dat merk de waargenomen waarden van het bedrijf vertegenwoordigt.

Contact